Apa Yang Ada Pada Nama

Gempar seketika masyarakat Islam di Malaysia gara-gara nama makanan yang bunyinya halal tetapi sebenarnya haram dimakan. Burger P Ramly keluaran sebuah restoran makanan segera sebenarnya adalah burger Pork Ramly. 

Source

Timbul persoalan mengapa perlu ada nama Ramly di situ? Nama yang diguna pakai oleh orang Islam. Benar, nama tersebut boleh saja digunakan oleh orang yang bukan Islam tetapi mengapakah nama yang sering diguna pakai oleh orang Islam yang menjadi pilihan? Tiadakah nama yang sering digunakan oleh mereka yang bukan Islam untuk dijadikan nama burger tersebut? 

Apologetik.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini banyak isu-isu yang menimbulkan kemarahan umat Islam di Malaysia dicetuskan oleh orang bukan Islam. Kes Alvin Tan dengan Ban Kut Teh. Penggunaan nama Allah SWT dalam kitab Injil (yang bukan versi asli, yang asli mana ada dah). Larangan menggunakan pembesar suara untuk perkara selain azan oleh masjid dan surau di Pulau Pinang. Terkini, isu RUU355 dan semasa kematian tokoh ulama’ terbilang, Dr Haron Din.

Isu-isu di atas perlu difahami secara berasingan kerana setiap satunya berdiri secara sendiri. Apa yang saya ingin sentuh di sini ialah bagaimana mudahnya umat Islam untuk memberikan reaksi dan juga begitu mudahnya memaafkan. 

Setiap kali perkara tersebut terjadi, umat Islam akan marah. Mengutuk. Memaki hamun. Nasihat saya, hati-hati dengan bahasa kita. Biar tegas dalam mempertahankan maruah Islam namun jangan sampai maruah agama lain diperkotak katikkan.

Source

Umat Islam hendaklah membezakan antara penganut agama dan agama yang dianuti. Kritikan hendaklah kepada tubuh badan yang melakukan penghinaan kepada Islam dan bukanlah kepada agama yang dianuti (kecuali yahudi zionis sebab entah apa yang diajar kepada penganut agama tersebut sampai jadi jahat sangat).

Kritikan yang dibuat hendaklah disusuli dengan tindakan untuk mengajar individu atau pertubuhan terbabit. Jika dia atau mereka adalah wakil rakyat, tindakan untuk memastikan mereka kalah dalam pilihanraya akan datang mestilah digerakkan mulai dari sekarang. Dalam kes burger P Ramly itu, tindakan boikot tidak boleh dilakukan oleh umat Islam kerana umat Islam memang tidak membeli dari mereka. Memang tak halal. Oleh sebab itu, campur tangan pihak yang berwajib adalah diharapkan untuk memahamkan mereka.

Seterusnya, janganlah mudah sangat memaafkan tanpa memberikan amaran keras. Saya sudah bosan mendengar istilah Melayu apologetik dan mengharapkan selepas ini kemaafan hanya diberikan setelah mereka yang terlibat benar-benar insaf.

Umat Islam yang semakin keliru

Tatkala isu penghinaan kepada kematian Dr Haron Din menjalar di media sosial, ada segelintir umat Islam yang mempertahankan tindakan biadap individu atau pihak yang menghina Dr Haron Din. Saya hanya menggelengkan kepala. Entah bagaimana mereka berfikir. Ada pula yang sampai menukar haluan dengan menyebut-nyebut isu lain yang tiada kaitan pun dengan kematian Dr Haron Din seolah-oleh penakut dan bacul untuk bersuara bagi mempertahankan Dr Haron Din. 

Source

Hal yang sama dapat dilihat kepada isu burger P Ramly juga. Ada yang menulis, tu la, malas baca, kan dah tulis pork. 

Tuan-tuan, soal membaca atau tidak tulisan kecil tu soal lain. Soal yang pertama adalah kenapa nama P Ramly itu yang diguna pakai? Itu isunya. Nama yang sering dikaitkan dengan orang Islam di Malaysia ni. Kalau guna nama Karpal Singh ke, ada korang ingat kami nak kisah?

Janganlah kerana hendak menjaga hati atau undi, kita berlapik-lapik menjaga lidah dan tulisan kita daripada menzahirkan pendirian dan kemarahan kita. Ingat, mereka perlu diajar baik dan buruk kerana ibu bapa malah guru pendidikan moral mereka telah gagal mendidik mereka semasa di alam persekolahan. 

Cuba letak nama burger babi. Kan senang nampak keharamannya.

Apa yang ada pada nama? 

Kalau burger tu korang letak nama burger babi tapi dagingnya adalah ayam, agak-agak korang nak makan tak?

Kalau saya, saya mahukan halal dari segi nama dan isinya. 

Jadi, hal burger P Ramly tersebut bukan hanya isu nama. Ia lebih daripada itu. Ia sebenarnya untuk melihat samada umat Islam di Malaysia ini masih ada keberanian ataupun tidak. 

Saya masih berani.

Buat Dr Haron Din, damailah engkau di sana. Sungguh, terlalu banyak yang telah engkau tinggalkan untuk kami. Legasimu akan kami sambung.

Source

Source

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: