Membangunkan minat menulis yang telah luntur

Monolog: Minat menulis saya di sini telah semakin luntur. Saya menulis di sini kali ini dengan tujuan untuk menyusun atur segala yang sedang bersarang di fikiran saya tentang mengapa minat menulis saya semakin luntur.

Tahun ini tahun 2016. Tahun yang sukar bagi saya baik di tempat kerja mahupun di rumah. Dengan faktor masa yang semakin sempit disamping tanggungjawab di tempat kerja yang semakin bertambah, selain tanggungjawab di rumah yang tidak kurang banyaknya, saya kerap tidak cukup tidur

Datang ke pejabat dalam keadaan separuh sedar adalah perkara biasa. Aktiviti berfikir dan memerah otak manjadi sangat lembab. Idea-idea yang muncul mudah hilang. 

Source Gambar

Tanpa idea yang tersusun, jelas dan dikembangkan, sememangnya sukar untuk menulis sedangkan terlalu banyak perkara untuk ditulis.

Apabila saya kenangkan kembali zaman belajar suatu ketika dahulu, perkara seperti ini pernah berlaku. Masuk tidur lambat dengan tujuan menyiapkan kerja-kerja rumah. Bangun di awal pagi untuk ke sekolah. Di sekolah mengantuk. Sukar fokus dan menumpukan perhatian. Sukar faham apa yang cikgu ajar. Akhirnya, payah hendak menyiapkan kerja rumah. Puncanya: kurang tidur.

Tetapi, ramai lagi di luar sana yang kurang tidur tetapi mampu menghasilkan sesuatu yang luar biasa. Kerja siap tanpa bertangguh. Idea banyak, tersusun dan jelas apabila diungkapkan. 

Apakah rahsia mereka? 

Saya menelusuri beberapa ayat Al-Quran seperti di bawah,

“Dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan” (QS.An-Naba’:11).

“Dan karena rahmat-Nya, Dia jadikan untukmu malam dan siang, supaya kamu beristirahat pada malam itu dan supaya kamu mencari sebahagian dari karunia-Nya (pada siang hari) dan agar kamu bersyukur kepada-Nya.” (QS. Al-Qashash:73).

“Dan Dialah yang menidurkan kamu di malam hari dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan di siang hari, kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari untuk disempurnakan umur(mu) yang telah ditentukan…” (QS. Al-An’aam:60).

“Allah-lah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu beristirahat padanya; dan menjadikan siang terang benderang…” (QS. Al Mu’minun:61)

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah tidurmu di waktu malam dan siang hari dan usahamu mencari sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mendengarkan.” (QS. Ar-Ruum:23)

“Apakah mereka tidak memperhatikan, bahwa sesungguhnya Kami telah menjadikan malam supaya mereka beristirahat padanya dan siang yang menerangi? Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.” (QS. An-Naml:86).

“Dialah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu beristirahat padanya dan (menjadikan) siang terang benderang (supaya kamu mencari karunia Allah). Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang mendengar.” (QS. Yunus:67).

Source Terjemahan Ayat Al-Quran

Allah SWT sebagai Tuhan yang menciptakan telah menetapkan bahawa waktu siang adalah untuk bekerja manakala di waktu malam adalah untuk beristirehat. 

Secara fisiologinya, tubuh kita memang perlu berehat di waktu malam. Argh, saya sudah lupa apa yang saya pernah belajar suatu ketika dulu dalam subjek biokimia hormon. Setakat yang saya ingat, tubuh badan kita perlukan keadaan yang gelap untuk satu jenis hormon bertindak balas di waktu malam. 

Ini sahajalah penjelasan mengapa minat menulis saya sudah semakin luntur sedangkan terlalu banyak perkara yang saya boleh tulis. Selain itu, kurangnya membaca, berfikir dan mengembangkan idea juga menyumbang.

Kesimpulannya minat menulis saya luntur adalah disebabkan oleh:

1) saya kerap tidak cukul tidur lantas kemampuan berfikir dan menganalisa saya semakin tumpul

2) saya tiada masa untuk menulis. Saya tidak boleh menulis di tempat kerja semasa waktu kerja. Saya juga tidak tidak dapat menulis selepas anak saya tidur malam kerana dia tidur selepas jam 12 tengah malam

Masalah tetap masalah. Tidak akan selesai jika tiada usaha untuk diselesaikan. Masalah boleh menjadi peluang jika kita serius mahu menukarnya.

Mungkin apa yang saya perlukan adalah mencuri masa untuk membaca sebuah buku atau topik dan kongsikannya di sini?

Leave a Reply

