Proton Preve: Technical Explainations

1. Torque Reduction semasa Initial Accelaration

Off topic, utk mndalami apa yg dimaksudkan torque reduction masa initial acceleration pada cfe n perbezaan sensitivity throttle pada unit iafm+ preve ngan saga flx se, aku telah memandu uji smula buat kali ke 3 flx se. 2 kali memandu uji flx se sblm nih, odo meter masih lg blum mcecah 1k, manakala yg trbaru, hampir mncecah 4k km.

Sblm ini, mmg trase delay masa mula2 pada flx se, tp kali ini, ia lebih sensitif. Samada krn enjin n gbox tlh matang@prtn tlh melakukan sesuatu krn unit pandu uji telah dihantar ke pusat servis sblm ini. Utk perbandingan, iafm+ pada 2k rpm,torque lebih krg 130nm+-, manakala cfe 205nm. Julat perbezaan amat besar. Di flx se, hanya perlu rev sekitar 1.5krpm+-,kete sudah mula bergerak, berbanding 2k rpm dicfe. Dan mmg terasa lebih lancar di flx se krn jumlah tekanan pedal lebih sedikit berbanding prece cfe. Mgkin krn torque yg tinggi, spertimana kata kristof, torque reduction berlaku utk membantu ketika creep krn klu tujahan diberi 100%, dgn perbezaan torque yg besar antara cfe n iafm+, agak merbahaya, terutama ketika hendak parking kereta.

Throttle pada flx se pandu uji kali ini juga amat berlainan, dimana hanya dgn menekan lebih kurang stengah throttle, rpm melonjak ke 5k rpm, sblm menurun secara perlahan apabila kelajuan cecah 100kmh n settle down pada 3k rpm pada kelajuan 120kmh. Beberapa kali aku mencuba menda yg sama dan mmg ternyata,unit pandu uji kali ini, stiap kali menijak separuh throttle, rpm akan melonjak ke 5k rpm, tidak sepertimana sblm ini, sekitar 3k-4k rpm sahaja maximum, sehinggalah pedal to metal, baru mencecah 5k rpm keatas.

Adakah perubahan pada preve iafm+ dibawa ke flx se, hanya prtn yg tahu, tp ternyata, pandu uji flx se kali ini mmg berbeza dr sblmnye, dan bunyi bising cvt amat berkurang berbanding sblmnye krn,kete yg digunakan adalah kete yg digunakan 2 kali utk pandu uji sblm ini, semuanya dilakukan dlm D mode.

Yg paling best, ketika u turn, menunggu utk keluar simpang, tekan throttle lebih ckit pada separuh, rpm melonjak ke 5k rpm++ dan xsedar kelajuan dh mencecah 120kmh,itu sedar krn meter rpm menurun secara tiba2 ketika kelajuan tersebut kerana dh sampai ke kelajuan yg diinputkan pada throttle.

Mgkin kawan2 bleh pandu uji smula flx se unit. Saya dapati mmg terdapt perbezaan. Enjin n gbox dh matang@ada perubahan pada ecu n tcu yg ditala semual. Wallahualam.

 

Source: http://funtastickodesign.wordpress.com/2012/04/27/proton-preve-menakluk-club-med/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: