Ramadhan: Permulaan buat sang penulis

Gambar di atas adalah artikel yang telah saya terbitkan yang saya ekstrak daripada thesis saya di peringkat sarjana. Insya-Allah, ada dua lagi bakal menyusul.

Terima kasih kepada penyelia saya, Prof Madya Dr Zulkhairi Hj Amom dan rakan-rakan dalam kumpulan penyelidikan saya kerana membantu saya sepenuhnya dalam usaha untuk menerbitkan artikel tersebut. Jasa kalian, hanya Allah SWT sahaja yang boleh membalasnya.

Kepayahan menulis thesis terasa terubat tatkala berjaya menerbitkan walaupun sebahagian kecil sahaja daripada apa yang ditulis. Terima kasih kepada UPM kerana mensyaratkan penerima biasiswa untuk menerbitkan sekurang-kurangnya 1 artikel dalam jurnal berwasit.

Apa yang saya harapkan, walaupun diterbitkan dalam jurnal yang tidak prestigious, ia boleh menambah pengetahuan tentang potensi herba kajian saya dalam merencatkan pemendakan plak atheroma di dinding arteri. Potensinya ada, cuma mekanismanya belum saya dapat bentangkan.

Setelah terbit artikel berkenaan, teringat saya akan beberapa nama seperti Ibn Kathir, As-Syafie, Al-Bukhari dan ramai lagi.

Hendak dibandingkan saya dengan Ibn Kathir, jauh sekali. Karyanya dalam bidang tafsir Al-Quran, Tafsir Ibn Kathir pun masih belum saya khatam.

Hendak dibandingkan dengan As-Syafie, jauh sekali. Kitabnya, Al-Umm dalam bidang Feqah baru diselak sehelai dua. Itupun di kedai buku, memilikinya masih belum.

Hendak dibandingkan dengan Al-Bukhari, jauh sekali. Warisannya, kitab Sahih Bukhari menjadi motivasi buat saya untuk menjadi setelitinya, sekritikalnya.

Begitulah serba sedikit saya menyebutkan beberapa nama tokoh umat Islam, yang dalam ketiadaan teknologi secanggih generasi masa kini, masih mampu menulis dan berkarya berimpak tinggi, yang masih menjadi rujukan dan perbahasan ilmuan zaman ini. Terasa malu benar saya dengan mereka.

Sungguh, menulis karya berat bukannya mudah. Ia menuntut masa yang bukan sedikit. Apatah lagi dalam keadaan hati dan diri yang tidak ‘dekat dengan Allah SWT’ seperti generasi lepas.

“Ilmu itu adalah cahaya Allah dan cahaya Allah tidak akan masuk ke dalam hati mereka yang berbuat maksiat,” kata Waqi’, guru al-Imam Syafie tatkala al-Imam Syafie mengadu akan lemahnya hafalannya.

Allahu Akbar…!

Maksiat apakah yang dibuat oleh al-Imam Syafie itu sehinggakan hafalannya terganggu?

Subhanalah…!

Semoga Ramadhan kali ini dapat menjadi jambatan yang dicari-cari oleh semua umat Islam untuk lebih mendekati Allah SWT, Tuhan yang Maha Pencipta.

Untuk penulis seperti saya, ia adalah permulaan.

Permulaan untuk menyambung jejak yang telah mereka tinggalkan.

Dengan hati dan diri yang dekat dengan Allah SWT.

 

 

Leave a Reply

