Puisi beristeri 1

Saya sendiri sebagai lelaki rasa tercabar apabila isteri saya sering mewar-warkan kepada saya bahawa umur saya dah melewati 40 tahun.

Life starts at 40. ‘Kalau U rasa U nak pasang lagi satu, I izinkan’, kata isteriku.

Bila berangan tentang nak kahwin lain ni memanglah seronok.

Tersengih- sengih aje lah I at that time.

‘Dunia ni dah terbalik gamaknya, kawan-kawan aku siap pegi Siam sana

nak nikoh lagi satu, ni bini aku siap suruh pasang sorang

lagi…?!’

Tak tahulah kalau isteri I tu main reverse psikologi dengan I.

Tapi lepas I berfikir panjang, rasa-rasanya tak nak lah.

Sebab apa ?

Bila mengenangkan umur I yang dah 40+.

Let’s say kalau I kahwin dengan anak dara, katakan umur 22 tahun.

Memang lah seronok beb.

Tentang makan minum, pakai I, kemas rumah dan kegemaran I, rasa nya

I tentu asyik teringatkan my first wife.

Tak perlu nak ajar, I suka makan apa, cam mana cara nak masaknya,

baju I kena gosok cam gini, kalau I bangun tidur I suka kalau my

wife dah siapkan segala gala nya lah.

Tak perlu I bagitau, dia dah tahu apa I suka.

Cerita apa I suka kat TV, teh atau kopi manis macam mana, hobi apa,

sukan kegemaran … semua dia dah tahu.

Tak perlu start balik macam zaman umur 20-an dulu …

Rasa rasa dapat ke isteri muda I suruh buat gitu, tentu dia banyak

ragam.

Ye lah dia muda,

I kan dah tua.

Mesti dia kata I ni mengada-ngada.

Sure I yang kena manjakan dia lebihlah, sebab dia muda.

Silap haribulan, takut lari lak, kan …

Isteri muda ni bukan macam yang dah bersama dgn kita sejak muda.

Kalau kita rasa isteri tua banyak belanja, isteri yang muda pasti

lagi teruk.

Eh, budak 20-an zaman sekarang, dengan henbeg Gucci, dengan nak

tudung kain Mawi dan henpon jenama Nokia N95, Itu tak termasuk

kereta, paling korok pun mesti nak Honda atau

Toyota.

Perempuan muda sekarang mana main naik Proton atau Perodua.

Kalau I tak bagi barang-barang tu,

dia tak nak bagi ‘barang’ dia lak malam-malam.

Sedangkan dengan isteri tua,

awal-awal kahwin naik motorsikal cabuk pun sanggup, berpanas

berhujan, dukung anak kita dicelah motor tu.

Ahh … terkenang juga zaman ‘miskin’ dulu tu.

Rumah dengan bini tua dulu pun setakat apartmet 3 bilik.

Tidur atas tilam nipis, dapur pun kecik, perkakas pun tak banyak.

Oh, untuk isteri muda, terpaksa aku buat OT untuk bayar rumah teres

dua tingkat tu, nak bayar peti ais Samsung dan TV Sony Bravia

40-inci mu itu …

Dah umur 40-an ni, darah tinggi lak aku ni kena buat OT setiap hari

… hari minggu pun kena cari duit … nak tengok bola

pun

tak

dapat …

Lebih haru lagi, tentu anak anak I akan memberontak sakan.

Yelah sekarang ni kan banyak kes bapak kahwin lain anak-anak lebih

tertekan.

Ramai jadi liar, hisap dadah, jadi mat rempit dan bohsia.

Sebab tension bapak kawin baru.

Takut mereka menjauhkan diri dari I, malah akan membenci pula.

Disebabkan masyarakat kita ni memandang serong pada keluarga yang

bapak mereka kahwin lebih dari satu.

Kalau I ada anak dengan isteri baru, tentu kecik sangat lagi di masa

I dah tua dan memerlukan perhatian dari anak-anak.

Sedangkan rumah isteri muda tengah hiruk pikuk dengan anak anak

kecil

( kan dah ada experience dengan isteri pertama -bagaimana kelam

kabutnya dia menguruskan anak-anak)

Sedangkan di rumah isteri tua, anak anak dah besar, boleh tolong mak

dan sedang seronok bergurau senda bersama ibunya membincangkan

topik-topik terkini dan juga kehidupanmereka.

Duduk rumah bini muda, I yang tua-tua ni lak kena salin pampers dan

bagi baby mandi.

haha … kalau tak buat, takut isteri muda merajuk pulak.

Tak boleh jadik nih. Banyak benda yang kena repeat.

Mula mula kawin tentu seronok.

Paling lama setahun-dua.

Bila dah ada anak,tanggungjawab baru bermula semula sebagaimana

dengan isteri pertama dulu-dulu.

Tapi masa ni kita dah tak larat nak basuh berak anak, nak pegi

shopping beli baju anak anak, nak dukung anak-anak.

Leceh lah nak kena teman isteri muda buat semua tu.

Silap haribulan orang kata tengah pilih baju cucu.

Eii tak sanggup pula.

Paling takut, orang ingat isteri muda tu anak I …

… lagi haru …

Balik rumah mertua pula, teringatkan masa akad nikah dulu, beria ria

kita nak kan anak dia.

Lepas tu kita kawin lagi satu. Tentu muka nih tak tahu nak letak kat

mana. Orang tua tak kan nak straight to the point. Tanya

itu

ini.

Kalau dia nak bercakap tentang tu cukup dengan jelingan dan

kerlingan

mata,buat kita dah tak senang duduk.

Tak kan raya asyik balik umah mak mertua baru aje.

Apatah lagi kalau I ni lak umur nak sama dengan mak-bapak mertua

baru I tu ….

Hish banyak lah lagi.

Bagi korang yang suka berbincang pasal benda yang indah indah kawin

dua nih silakanlah.

Tapi bagi I selagi hayat dikandung

badan, selagi tu lah I tak nak tambah.

Tak nak lah mendabik dada. Cakap besar.

Tapi sekadar menurutkan nafsu dan benda dalam seluar tu rasanya tak

pernah kurang pun layanan isteri pertama terhadap I.

Keluarga ni, kita bina keluarga bahagia yang di depan mata.

Bukannya yang di dalam kepala.

Bukannya di dalam seluar dalam je.

Hadapi hari esok yang tentu dengan keluarga yang banyak mengharungi

susah senang dari mula.

Pengorbanan isteri (walaupun kadang kala dia pernah merungut salah

Kita juga, cuai dan mengabaikannya) .

Apa apa pun semuanya bermula dengan kita. Insaflah.

Kalau nak ikut nabi, rasa rasanya solat subuh pun kita terlepas

kalau isteri tu tak kejutkan.

Bukan nak kata solat Subuh, kekadang waktu lain pun terlambat atau terlepas.

Baca Quran pun sekali-sekala,

baca Yassin pun hanya bila ada orang meninggal.

Ikut sunnah Nabi apa nama tu.

Tak payah lah yang lain lain.

Kang ada yang nangis bila disebutkan.

Cukuplah.

Sesungguhnya amat bertuahlah suami-suami yang mempunyai isteri yang

menyuarakan pendapat di ruangan ni.

Membuktikan mereka sayang, kasih dan cinta pada kalian.

Apa sangatlah kita nih.

Macam nabi konon. ye ke?

Bab kawin kawin aje nih cam nabi.

Source: http://saifulislam.com/?p=2122, komen ke-81

 

One response

  1. kita yg nak 1 wife pun x mampu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: